Kenapa Pilihan Raya Diawalkan ?

Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan 1955 yang diadakan pada 27 Julai 1955 merupakan pilihan raya umum yang tunggal di Persekutuan Tanah Melayu (kemudian Malaysia) sebelum kemerdekaannya pada 31 Ogos1957.
KENAPA PILIHAN RAYA DIAWALKAN KE TAHUN 1955

·         Pengisytiharan darurat pada tahun 1946 adalah disebabkan oleh keadaan politik yang semakin meruncing ekoran kebangkitan golongan radikal Melayu dan bukan Melayu.
·         Juga disebabkan gerakan komunis yang dipelopori oleh Parti Komunis Malaya (PKM) semakin rancak dan diperhebatkan lagi oleh Rejimen ke-10 PKM.
·         Akibat daripada darurat ,kerajaan British membuat keputusan untuk mempercepatkan kemerdekaan Tanah Melayu kerana mendapati penduduk Tanah Melayu semakin menunjukkan rasa tidak puas hati kepada pentadbiran British.
·         British telah memberi syarat supaya kerjasama kaum diadakan jika Tanah Melayu ingin mendapatkan kemerdekaan.
·         Maka tubuhnya Jawatankuasa Antara Kaum (CLC) yang dianggotai parti UMNO dan MCA pada tahun 1949 yang merupakan titik permulaan kerjasama kaum di Persekutuan Tanah Melayu.
·         Parti Perikatan(UMNO, MCA dan MIC) telah menang besar dalam pilihan raya umum pertama tahun 1955 dan berjaya membentuk kerajaan sendiri.

·         Kemenangan tersebut menggambarkan rakyat Tanah Melayu telah bersedia untuk merdeka.

No comments:

Post a Comment

Grey Spinning Heart Within A Heart